Friday, November 11, 2011

mahluk Allah

Allah jadikan mahluk yang bernama 'manusia' bercirikan 4 perkara

1. cantik/hansome - perangai baik
2. cantik/hansome - perangai buruk
3. tidak cantik/hansome - perangai baik
4. tidak cantik/hansome - perangai buruk

Sesiapa yang memiliki kecantikan luaran dikira 'advance' oleh Allah krn menerusi luaran sahaja mereka ini sudah memiliki markah, ia belum dikira lagi perangainya yang baik..Jika perangai pun baik 'masyaallah' boleh dikatakan sempurna lah ciptaan Allah itu dr pandangan mata manusia.., tetapi ujian mereka ini sebenarnya getir oleh Allah krn bukan ciptaan luaran yang Allah nilaikan utk mereka di akhirat nanti tetapi dalaman hati yang Allah minta.. Apabila rupa paras yang elok selalu menerima pujian maka ujian ini selalu melekakan golongan ini sehingga menjadi takbur dan bongkak.. dah lupalah amanah Allah bahawa rupa paras bukan jalan utk ke shurga..

Bagaimana pula dgn tidak memiliki 'advance' tersebut? Mahluk ciptaan ini Allah uji dgn tiada rupa paras yang elok, maka jenis ini agak perit meneruskan hidup didalam dunia yg fana ini krn rupa yang tiada apatah dicampur perangai yg kurang baik maka ganjaran selalunya menerima umpatan. Golongan ini KENA sentiasa berlakuan baik didepan Allah dan manusia lainnya krn sekali sahaja sifat buruk dikeluarkan, maka acap kali disebut2 oleh mereka.. Begitu lah payahnya manusia yang kurang baik rupa parasnya..

Sesiapa hamba Allah sebenarnya sejak azali lagi tahu bahawa akhlak mulia yang dinilaikan Allah tetapi mereka masih menilaikan seseorang berasaskan rupa parasnya..uh, kesihan sunggu jika ada yang macam pecah rumah dan berkelakuan kurang baik.. boleh kata 'kosong' lah markah mereka ini

No comments: