Friday, June 7, 2013

Kebaikan Hudud 1

Cemas! Hukuman Gantung Di Batalkan Saat Lelaki Ini Berada Di Tali Gantung

Kisah Zaman Sahabat Rasulullah 

Hudud datang untuk membersihkan penjahat-penjahat dalam masyarakat yang sudah tidak dapat dibaiki dengan kata-kata nasihat lagi, yang bilangarmya terlalu minoriti. Dan hudud juga memberi peluang kepada orang-orang yang bersalah untuk menerima hukuman di dunia. Supaya selamat dari Api Neraka di Akhirat. Dengan datangnya hudud, masyarakat salafussoleh tidak lagi diganggu oleh penjahat-penjahat. Lalu tercetuslah sebuah masyarakat yang indah, aman, makmur dan mendapat keampunan ALLAH.

Saya ingin merakamkan satu kisah yang berlaku di zaman Sayidina Umar Al Khattab, yang menunjukkan suasana masyarakat Islam yang layak untuk melaksanakan hukum hudud. Seorang lelaki bemama Hassan dalam perjalanan musafir telah singgah berehat di bawah sepohon pokok di sebuah kampung. Semasa Hassan tertidur, unta tunggangannya telah merayau-rayau ke kebun tanaman penduduk di desa tersebut. Tuan punya kebun telah membaling unta hingga mati unta itu. Apabila Hassan terjaga dan didapati untanya sudah mati, maka dalam keadaan yang masih tidak normal (kerana bat-u bangun tidur), ia tents membunuh lelaki yang membunuh untanya itu.
Hassan menyerah diri dan ia dibawa ke mahkamah yang tuan hakimnya ialah Sayidina Umar sendiri. Hassan dikenakan hukuman bunuh. Hassan menerima keputusan itu, cuma beliau membuat rayuan agar ia dibenarkan pulang ke kampungnya untuk selesaikan urusan hutang dan memberitahu ibu bapanya yang sudah tua serta anak isterinya. Sayidina Umar tidak boleh membenarkan kecuali ada orang yang bersedia menjadi penggantinya sekiranya Hassan tidak datang lagi untuk dihukum. Kerana simpati dengan Hassan, ada seorang Sahabat, Abu Zar Ghifari, yang merelakan dirinya untuk menjadi pengganti Hassan.

Maka pulanglah Hassan ke kampungnya untuk mengucap selamat tinggal pada keluarganya. Selesai bertemu dengan mereka, bersegeralah beliau berangkat untuk menerima hukuman bunuh. Oleh kerana perjalanan jauh, tali ras kudanya putus. Hassan hampir terlewat sampai pada tarikh yang dijanjikan. Sayidina Umar telah bersedia untuk menghukum Sahabat yang menggantikannya tadi. Tetapi sebelum kejadian itu berlaku, Hassan tiba-tiba muncul. Suasana sungguh mengharukan. Terharu dengan kejujuran Hassan, keluarga orang yang kena bunuh telah berlembut hati, lalu memaafkan kesalahan Hassan. Maka tuan hakim menerima pemberian maaf dan membebaskan Hassan dari hukumannya. Hassan tidak jadi dibunuh.
Demikianlah satu kisah mahkamah yang pernah berlaku di zaman salafussoleh. Untuk kita melihat kedudukan dan fungsi hudud yang sebenarnya.

Kisah Zaman Sekarang
 

Dalam satu kejadian di Iran, seorang lelaki telah didapati bersalah membunuh sorang anggota polis dan beliau kemudiannya dihukum gantung sampai mati, tetapi sewaktu hukuman gantung baru saja terlaksana atau sedang berjalan, saudara mara anggota polis itu telah mengampuni lelaki tersebut dan itu telah cukup untuk membatalkan hukuman gantung ini.

No comments: