Diterbitkan: 1992
MENGAPA ALLAH SWT menurunkan ayat-ayat Al Quran kepada Rasul-Nya
secara beransur-ansur dan tidak sekaligus? Mengapa didahulukan ayat-ayat
Makkiyah dari ayat-ayat Madaniyah? Dan mengapa pula Rasulullah SAW
tidak mulakan perintah "jangan kamu berzina” dan “jangan kamu minum
arak”, sebaliknya didahulukan dengan menanam iman? Umat jahiliah yang
masih sedap dengan amalan zina dan meminum arak jika terus ditegah
nescaya mereka akan menolak seruan itu. Kerana mereka belum beriman dan
belum taat kepada ALLAH.
Sebab itu Rasulullah SAW memulakan perjuangannya dengan mendakwahkan
ayat-ayat Makkiyah kepada seluruh umat jahiliah. Ayat Makkiyah ialah
ayat tentang aqidah dan akhlak. Yakni ayat-ayat tentang ALLAH,
sifat-sifat-Nya, malaikat, para rasul, Hari Akhirat, Alam Barzakh,
Syurga, Neraka, tentang kedaifan manusia dan lain-lain lagi. Tiga belas
tahun lamanya Rasulullah menanam aqidah ke dalam jiwa umatnya. Apabila
sudah ramai dari mereka yang memeluk Islam dengan hati yang sudah
terlalu cinta pada ALLAH, rindu dengan Akhirat dan gerun dengan Neraka
ALLAH, barulah Rasulullah memulakan susunan sebuah masyarakat Islam di
negara kecil Madinah. Di sini barulah turun ayat-ayat tentang syariat.
Perlu diingat, ayat tentang perintah sembahyang pun turun sesudah
sebelas tahun kenabian. Di tahap inilah baru turun wahyu tentang
bagaimana menyelesaikan masalah-masalah masyarakat. Yakni bab-bab
jenayah, hudud dan qisas, di samping ayat-ayat tentang jihad, ekonomi
dan lain-lain lagi. Yakni sesudah terbentuk satu masyarakat Mukmin yang
majoriti ahlinya adalah orang-orang soleh dan solehah. Iaitu yang
ber-akhlak mulia lagi tinggi. Masyarakat yang sudah berwibawa, yang
disegani oleh umum. Cinta dulu baru datang taat. Tanpa cinta orang tidak
akan taat sekalipun pada kedua ibu bapanya.
Hudud datang untuk membersihkan penjahat-penjahat dalam masyarakat
yang sudah tidak dapat dibaiki dengan kata-kata nasihat lagi, yang
bilangarmya terlalu minoriti. Dan hudud juga memberi peluang kepada
orang-orang yang bersalah untuk menerima hukuman di dunia. Supaya
selamat dari Api Neraka di Akhirat. Dengan datangnya hudud, masyarakat
salafussoleh tidak lagi diganggu oleh penjahat-penjahat. Lalu
tercetuslah sebuah masyarakat yang indah, aman, makmur dan mendapat
keampunan ALLAH.
Saya ingin merakamkan satu kisah yang berlaku di zaman Sayidina Umar
Al Khattab, yang menunjukkan suasana masyarakat Islam yang layak untuk
melaksanakan hukum hudud. Seorang lelaki bemama Hassan dalam perjalanan
musafir telah singgah berehat di bawah sepohon pokok di sebuah kampung.
Semasa Hassan tertidur, unta tunggangannya telah merayau-rayau ke kebun
tanaman penduduk di desa tersebut. Tuan punya kebun telah membaling unta
hingga mati unta itu. Apabila Hassan terjaga dan didapati untanya sudah
mati, maka dalam keadaan yang masih tidak normal (kerana bat-u bangun
tidur), ia tents membunuh lelaki yang membunuh untanya itu.
Hassan menyerah diri dan ia dibawa ke mahkamah yang tuan hakimnya
ialah Sayidina Umar sendiri. Hassan dikenakan hukuman bunuh. Hassan
menerima keputusan itu, cuma beliau membuat rayuan agar ia dibenarkan
pulang ke kampungnya untuk selesaikan urusan hutang dan memberitahu ibu
bapanya yang sudah tua serta anak isterinya. Sayidina Umar tidak boleh
membenarkan kecuali ada orang yang bersedia menjadi penggantinya
sekiranya Hassan tidak datang lagi untuk dihukum. Kerana simpati dengan
Hassan, ada seorang Sahabat, Abu Zar Ghifari, yang merelakan dirinya
untuk menjadi pengganti Hassan.
Maka pulanglah Hassan ke kampungnya untuk mengucap selamat tinggal
pada keluarganya. Selesai bertemu dengan mereka, bersegeralah beliau
berangkat untuk menerima hukuman bunuh. Oleh kerana perjalanan jauh,
tali ras kudanya putus. Hassan hampir terlewat sampai pada tarikh yang
dijanjikan. Sayidina Umar telah bersedia untuk menghukum Sahabat yang
menggantikannya tadi. Tetapi sebelum kejadian itu berlaku, Hassan
tiba-tiba muncul. Suasana sungguh mengharukan. Terharu dengan kejujuran
Hassan, keluarga orang yang kena bunuh telah berlembut hati, lalu
memaafkan kesalahan Hassan. Maka tuan hakim menerima pemberian maaf dan
membebaskan Hassan dari hukumannya. Hassan tidak jadi dibunuh.
Demikianlah satu kisah mahkamah yang pernah berlaku di zaman
salafussoleh. Untuk kita melihat kedudukan dan fungsi hudud yang
sebenarnya.
Pertama, kita lihat bahawa perlakuan jenayah itu bukanlah satu
perbuatan yang sengaja dengan niat dan perancangan jahat oleh orang yang
memang jahat. Kes jenayah yang terjadi itu adalah kes yang tidak
sengaja, kes terlajak atau perbuatan yang tidak dapat dikontrol nafsunya
hingga timbul kisah yang sungguh-sungguh mengharukan. Tetapi demi
keadilan, pesalah dibicarakan.
Tuan
hakim begitu bertaqwa, adil dan tegas. Bukannya tuan hakim tidak
simpati dengan pesalah yang tidak sengaja itu, tetapi dia mesti
mendapatkan seorang tebusan tmtuk menggantikan si pesalah sekiranya
pesalah itu melarikan diri dari hukuman. Dan bila didapati pesalah tidak
hadir tepat pada masa yang dijanjikan, tuan hakim dengan tegas mahu
menunaikan janjinya kepada Sahabat yang menjadi tebusan itu. Begitu
baiknya hati Sahabat berkenaan, bersedia untuk mati demi seorang saudara
se-Islam yang lain. Alangkah jujumya Hassan terhadap keputusan
mahkamah. Ia boleh lari dari hukuman kalau ia mahu. Dan betapa lembutnya
hati keluarga si kena bunuh untuk memaafkan pesalah.
Itulah yang saya maksudkan masyarakat yang ahlinya sudah baik-baik
dan soleh-soleh belaka. Mereka hidup aman dan makmur dengan tidak
membuat dosa secara sengaja kepada ALLAH. Mereka mudah memaafkan,
bertolak-ansur, tegas, kasih sayang dan lain-lain lagi. Inilah
masyarakat orang bertaqwa yang sentiasa mendapat keampunan dari ALLAH.
Bahkan pintu-pintu berkat di langit dan bumi terbuka untuk mereka,
berdasarkan firman ALLAH:
Apabila penduduk sebuah kampung (negara) itu beriman dan bertaqwa
nescaya Kami (ALLAH) akan bukakan pintu berkat dari langit dan bumi. (Al
A’raf: 96)
Dan kiranya mereka diganggu oleh masalah-masalah jenayah sama ada
sengaja atau tidak, biasanya pesalah menyerah diri untuk dihukum. Maka
untuk penyelesaiannya, hukum hudud pun dikenakan. Biasanya pesalah redha
dengan hukuman demi mengharap keampunan ALLAH dan pelepasan dari Neraka
di Akhirat. Dan selalunya mereka terlepas dari hukuman kerana dimaafkan
oleh pihak yang terlibat.
Bandingan masyarakat ini dengan hukum hudud itu ialah umpama seorang
pesakit kencing manis yang sebahagian badannya sudah reput. Kalau
dibiarkan tidak dipotong nescaya akan menyusahkan atau berjangkit kepada
anggota-anggota lain yang masih sihat. Maka dengan redha pesakit
mere&an anggotanya itu untuk dipotong. Memang ha1 itu berat untuk
dilaksanakan tetapi ia akan jadi lebih berat kalau dibiarkan. Maka
hukuman perlu dibuat demi keselamatan ramai dan jangka panjang.
Sekali lagi saya katakan, hukum hudud umpama pagar, mengawal
masyarakat dari gangguan kejahatan. Penjahat bukannya ramai. Kalau ramai
sangat, pagar boleh roboh. Ertinya, ketika itu hudud tidak lagi mampu
mengawal kebaikan masyarakat dari dicerobohi oleh penjahat. Sebaliknya,
dalam masyarakat Islam sebenar, penjahat tidak ramai, masalah tidak
banyak. Dengan kawalan hudud, kejahatan dan masalah dapat diselesaikan.
Mari kita lihat satu lagi contoh hukum hudud yang pernah dijalankan
di zaman Rasulullah SAW sendiri. Supaya kita nampak jelas di mana
duduknya hukum hudud ini dalam Islam. Pemah seorang wanita hamil datang
kepada Rasulullah mengaku yang kandungannya adalah hasil zina. Apa
tindakan Rasulullah? Apakah baginda tents menjatuhkan hukuman pada
wanita itu? Tidak begitu! Bahkan baginda seolah-olah tidak percaya akan
kata-kata perempuan itu. “Mungkin kamu berpegang- pegangan saja tak?”
Demikian baginda mencungkil keikhlasan wanita itu. Walaupun wanita itu
tetap mengatakan ia telah berzina, namun Rasulullah suruh dia pulang
dahulu. Hinggalah tiga kali wanita itu merayu-rayu agar ia dihukum di
dunia. Sesudah ia melahirkan kandungannya dan anak itu selesai disusui,
ia datang merayu lagi. Kali ini ban&h ia dihukum.
Apa ertinya kejadian ini? Bahawa dalam Islam, hukuman hudud bukanlah
sesuatu yang dianjur-anjurkan, diusaha-usahakan dan diheboh-hebohkan.
Bahkan ia kalau mungkin dielakkan saja kecuali kalau sudah tidak dapat
dielakkan lagi. Itu yang lebih utama. Sebab Islam agama keselamatan,
bukan keganasan. Rasulullah lebih suka kalau ianya tidak berlaku,
lambang Islam agama kasih sayang. Kejahatan seseorang jangan dihebohkan,
diintai-intai dan dicungkil-cungkil. Seeloknya ia ditutup-tutup dan
dimaaf-maafkan. Ini terbukti apabila Islam menjatuhkan hukuman rotan 80
kali kepada orang yang menuduh orang lain berzina tanpa cukup syaratnya.
Ertinya, dalam Islam orang yang suka membuka aib orang, suka orang lain
malu dan mengintai dan mencari-cari salah orang, itu dianggap penjahat
dan pengacau masyarakat juga. Yang wajib dihududkan juga. Maka
tertutuplah pintu fitnah.
Di zaman Khalifah Hanm Ar Rashid (waktu kegemilangan pemerintahan
Bani Abbasiah) berlaku peristiwa seorang telah berzina dan diputuskan
untuk dihukum rejam.
Setelah sampai perkara ini pada Harun Ar Rashid beliau bertitah
“Mereka yang hendak merejam penzina ini hendaklah orang yang tidak
meninggalkan sembahyang Subuh dalam waktunya sejak ia baligh.” Maka
tanya Harun Ar Rashid, “Siapakah di antara kaum yang boleh memberi
jaminan pada saya telah menetapi menunaikan sembahyang Subuh dalam
waktunya sejak baligh hingga ke hari ini?”
Semua mereka diam. Maka kata Harun Ar Rashid, “Saya yang menetapi
sembahyang Subuh dalam waktunya sejak baligh. Oleh itu tangguhkanlah
hukuman rejam ini.”
Saya suka menegaskan di sini bahawa dalam Islam hukum hudud itu bukan
digalakkan. Cuma kerana tidak dapat dielak, ia terpaksa dilakukan.
Macam talaq, sekalipun dibenarkan tetapi dibenci. Hukum hudud sekalipun
dibolehkan tetapi sedapat mungkin diusahakan agar ia tidak dikenakan.
Yakni dengan mendidik, mengajar, menasihat masyarakat supaya menjadi
hamba yang soleh dan solehah. Bila orang sudah baik-baik, hukum hudud
tidak perlu dijalankan walaupun hudud sudah diisytiharkan. Macamlah di
kawasan yang tidak ada musuh tanaman, maka ladang kita tidak payah
dipagar lagi. Kalau ada pagar pun tidak berfungsi apa-apa.
Demikian itulah yang telah diusahakan oleh Rasulullah dan
salafussoleh. Hingga dalam masyarakat mereka hukum hudud hampir-hampir
tidak berlaku walaupun sudah dikanunkan. Kalau ada pun (terlalu kecil)
adalah kerana keredhaan pesalah. Bukan hasil buruan, tangkapan,
mengintai-intai dan tipu helah. Dan demikianlah yang sedang dilaksanakan
di Darul Arqam, insya-ALLAH. Yakni bukan berjuang untuk tegakkan hukum
hudud, tetapi mengusahakan agar masyarakat tidak payah dihukum hudud.
Kerana semuanya baik-baik belaka. Kalau terpaksa pun dilaksanakan,
adalah dengan keredhaan pihak pesalah kerana ia mahu lepaskan dir-i dari
azab Akhirat.
Saya bukan menentang perlaksanaan hukum hudud yang sedang
diperjuangkan oleh saudara-saudara saya di Malaysia itu. Bahkan saya
ucap terima kasih pada mereka kerana telah membuka pintu hukum hudud di
Malaysia. Apa yang saya timbulkan ini, ialah tentang cara, proses, bila
dan di mana hukum hudud itu seeloknya dijalankan. Apakah sekarang ini
sudah sesuai dijalankan sedangkan persediaan awal belum dibuat secara
serius dan menyeluruh?
Kalau kita lakukan tidak ikut jadual dan prosedur yang tepat, fungsi
dan kehebatan hudud tidak akan kelihatan. Apa bezanya negara-negara
Pakistan, Iran dan Arab Saudi yang menjalankan hukum hudud itu dengan
negara-negara lain yang tidak menjalankannya? Bahkan negara-negara
tersebut, seperti yang saya saksikan sendiri, dalam banyak ha1
masyarakatnya lebih buruk daripada negara yang tidak menjalankan hukum
hudud. Di Malaysia negara yang tercinta, sungguh masyarakatnya lebih
baik dari di Pakistan, Iran dan Arab Saudi. Demikianlah hakikatnya tanpa
mengatakan dalam masyarakat Malaysia hari ini orang yang tidak
sembahyang pun ramai lagi.
Hukum hudud, dengan peranan dan peraturan yang khusus, tidak boleh
disalah ambil perlaksanaannya. Saya sudah katakan ia umpama pagar. Nak
buat pagar, bukan ikut suka saja, bilabila dan di mana. Pagar rumah
dibuat sesudah rumah terbina. Orang tidak pemah buat pagar sebelum rumah
yang cantik tersergam siap dibina. Demikian juga pagar tanaman. Sebelum
benih selesai ditanam, orang belum buat pagar lagi. Kalau dibuat juga,
ertinya buat kerja sia-sia.
Kita memang mahu anak kita cepat besar, cepat dapat kerja, jadi orang
istimewa. Tetapi apakah kerana itu, seelok dia lahir, kita pun suap
segala macam makanan yang berzat. Bukankah itu akan membuatkan ia tents
tidak membesar? Ya! Kita mahu hukum hudud itu dijalankan. Sebab memang
ALLAH perintahkan. Tetapi untuk menjalankamrya kita kena tempuh cara dan
prosesnya. Kita kena ikut cara dan peraturannya. Kalau bukan caranya,
ia lebih baik tidak dilaksanakan. Misalnya, mahkota memang hebat. Tetapi
kalau orang kampung yang kerja petani pakai mahkota, apa yang akan
jadi? Sesuai ke? Bukankah ia akan jadi janggal dan orang takkan hormat
padanya lagi. Ramai yang akan berkata, “Mengada-ada orang ini” atau “Tak
sedar diri orang ini” atau “Tak siuman ke orang ini?”
Hukum hudud memang baik. Tetapi kalau dilakukan oleh parti yang
memerintah tidak berwibawa, yang akhlak, ibadah, perpaduan, kekuatan
ekonomi, kebudayaan, pendidikan secara praktikal dalam parti dan
lain-lain lagi, belum meyakinkan, ia akan diejek dan diketawakan. Orang
mungkin akan mengatakan, “Ini semua politik punya mainan” atau
“Mengada-ngada betul puak ni”. Mahkota kalau dipakai oleh raja memang
cantik. Tetapi kalau orang kampung pakai, itu berlakon namanya.
Katakanlah kita semua tinggal di Kuala Lumpur. Kemudian kita nak ke
Singapura. Bolehkah kita sampai kalau tidak ikut peraturan? Katalah,
mentang-mentanglah nak cepat sampai, kita pun rempuh semua peraturan
jalan raya. Agak-agak boleh sampai ke? Jangan-jangan ditangkap polis
atau mendapat kemalangan. Akhirnya langsung tidak sampai. Untuk sampai
kepada pelaksanaan hukum hudud itu, kita mesti ikut peraturan.
Peraturannya itu amat banyak dan mengambil masa.
Untuk tahap ini kita usahakan dulu langkahlangkah ke sana. Macam
hendak suruh orang sembahyang, kita kena sabar mendidiknya. Kalau tidak,
sampai bila pun dia takkan sembahyang dengan betul. Saya bukan minta
ditutup mahkamah. Tetapi fungsi mahkamah itu sendiri mesti dihalakan
kepada memahamkan orang tentang Islam. Untuk satu tempoh awal, hukuman
pada pesalah biarlah dibuat sepadan dengan kejahatan dan
ketidaksedarannya. Yakni dijalankan hukum ta’zir dahulu.
No comments:
Post a Comment